Karty z emocjami – DIY

Emocje! Temat obszerny, czasami bardzo trudny.

W trakcie prowadzonych zajęć temat emocji dostaje od nas sporą ilość czasu i uwagi. Jak najłatwiej wprowadzać tematykę emocji najmłodszym? Poprzez zabawę! Dziś proponujemy wam Karty z Emocjami Do It Yourself! DIY dlatego, że warto je wydrukować, powycinać a później zalaminować, by móc nimi pracować przez kolejne lata (oby i dłużej!).

  

Jak wykorzystać karty? Zarówno w pracy indywidualnej z dzieckiem, jak i w pracy grupowej. Oto nasze propozycje wykorzystania kart!

Zgadnij co to za emocja

Ćwiczenie do wykorzystania zarówno indywidualnie, jak i grupowo. Zakrywamy nazwę emocji, i dziecko widząc sam obrazek musi zgadnąć co to za emocja. Ćwiczenie do wprowadzenia wtedy, gdy dziecko zna już nazwy emocji. Na początek można przejrzeć wszystkie karty, zapoznać się z ich nazwami, a później wprowadzić to ćwiczenie. Pozwoli to na zapamiętanie nazw emocji.

Połącz nazwę z emocją

W tej wersji przygotowujemy sobie karty z odciętymi od nich nazwami. Celem dziecka jest dopasowanie poszczególnych nazw do obrazków (położenie nazwy przy obrazku). Celem jest przećwiczenie i utrwalenie nazw emocji.

Skąd ta emocja?

Ćwiczenie bardziej zaawansowane. Celem dziecka jest opisanie jak czuje się dane dziecko na karcie, a później próba opowiedzenia co takiego mogło się przydarzyć bohaterowi z obrazka. Celem jest wspomaganie inteligencji emocjonalnej a także kompetencji społecznych dziecka. Można też wraz z dzieckiem się zastanowić:

  • Skąd taki pomysł, że nasz bohater poczuł się tak w tej sytuacji?
  • Czy dziecku w takiej sytuacji zdarza się czuć podobnie?
  • Jak można sobie poradzić w takiej sytuacji?

Jak się dzisiaj czuję?

Ćwiczenie na początek zajęć. Celem dziecka jest wybranie karty i opowiedzenie o tym, jak się dzisiaj czuje. Proste? Proste!

Kalambury

Wariancja na temat popularnej zabawy w kalambury – odgrywanie emocji. Praca z kartami sprawdza się przy mniejszych dzieciach, które mają trudność z abstrakcyjnym wyobrażeniem sobie jak może wyglądać przeżywanie danej emocji. Karta służy za podpowiedź, dziecko może odwzorować wygląd bohatera z karty. Możemy bawić się w parze – raz dziecko – raz dorosły, albo w całej grupie, gdzie każde dziecko po kolei ma szansę zaprezentować emocję z karty. Dobrej zabawy!

Dymki – Sposoby na poradzenie sobie

Kolejne ćwiczenie na rozumienie trudnych emocji oraz na sposoby radzenia sobie z nimi. Dziecko (lub dorosły) wybiera kartę nad którą w danym dniu chce pracować. Kartę możemy położyć na kartce A4/A3 i dorysować naszemu bohaterowi dymek w którym pada informacja o tym dlaczego tak się czuję, np. „Jest mi smutno, bo mój piesek choruje”. Następnie na wolnej przestrzeni na kartce wypisujemy sposoby poradzenia sobie w tym przypadku ze smutkiem związanym z chorym zwierzątkiem. Wspólne wymyślanie pomysłów na poradzenie sobie zwiększy repertuar dziecka w radzeniu sobie z trudnymi emocjami. Ale… warto zadziałać też w drugą stronę, m.in. pracując na karcie radość wokół tego, jak zwiększać ilość sytuacji wzmagających radość, czy też sytuacji wokół przeżywania przyjemnych emocji!

 

Nasi drodzy… do dzieła! Karty czekają na drukowanie i laminowanie oraz UŻYWANIE! A może wy macie jeszcze jakieś pomysły w jaki sposób można wykorzystać karty? Podzielcie się z nami pomysłami! ZAINSPIRUJMY SIĘ!

Dodaj komentarz