Rozeznawanie złości

Z rozeznawaniem emocji u dzieci bywa różnie – są dzieci bardziej świadome tego, co w sobie przeżywają – oraz takie, którym trudno jest mówić na ten temat, bo mają w sobie np. bardzo duże poczucie winy.  W formie zabawy dzieci ujawniają dużo więcej informacji, niż w trakcie rozmowy. Z jednej strony dlatego, że ich aparat psychiczny nie jest jeszcze gotowy do nazywania pewnych własnych przeżyć, a także dlatego, że trudne przeżycia utrudniają dzielenie się nimi.  By ułatwić naszym dzieciakom mówienie o swoich emocjach, zwłaszcza w pracy indywidualnej, stworzyliśmy małe narzędzia, które pozwalają im przejąć kontrolę nad nazywaniem tego, co dzieje się z nimi w sytuacji przeżywania, np. złości.

Karty drukujemy – zarówno planszę w postaci ognia, jak i poszczególne klipsy-wlepki odnośnie tego, co dzieje się z dzieckiem w sytuacji przeżywania złości. My nasze klipsy zalaminowaliśmy i podkleiliśmy masą mocującą, by można je było w przyjemny sposób przyczepiać do planszy, a dodającej jednocześnie pewien efekt zabawy. Karty przygotowaliśmy w trzech wersjach pod kątem estetycznym – różne czcionki, gdyż w trakcie testów zauważyliśmy, iż mniejsi podopieczni potrzebują innej czcionki.

Ok, ale jak działają klipsy? Zadaniem dziecka jest ustosunkować się do stwierdzenia: „Gdy się złoszczę, to…„. Spośród klipsów wybiera te, które pasują mu najbardziej i wkleja je w środek ognia. Każdy wklejony klips staje się przyczynkiem do rozmowy, a także pokazuje dość obrazowo jak wygląda wewnętrzny świat dziecka w kontekście przeżywania danej emocji – co dzieje się z jego ciałem, jak postrzega samo uczucie, jak reaguje jego otoczenie, a także jak sobie z tym uczuciem na dany moment radzi. Wśród klipsów są również klipsy puste, na które dziecko może wpisać brakujące stwierdzenia, które dane dziecko opisują.

W naszej pracy plansze z klipsami sprawdziły się bardzo dobrze. Niedługo kolejne plansze w odniesieniu do innych emocji. Zajrzyjcie do nas niebawem! :-))

 

Załączniki:




Dodaj komentarz