Sensoryka u maluchów

Polisensoryczne pobudzanie zmysłów – Kolorowe rurki, kolorowe drobiazgi

 

Jak wszyscy wiedzą dzieci uwielbiają dotykać wszystkiego co je otacza – w ten sposób uczą się różnych faktur, oglądając przedmioty poznają nazwy ich kształtów i kolory, słuchają, czy może wydają one jakieś dźwięki. Na dziś propozycja prostego sposobu stworzenia zabawki, która pomoże w stymulacji zmysłów: wzroku, słuchu, a przede wszystkim dotyku. Dodatkowo pozwoli trenować uwagę, spostrzegawczość i myślenie oraz ćwiczyć precyzję chwytania małych przedmiotów. Wykorzystywaliśmy ją w grupie dzieci 1,5. do 2. lat.

 

Z tekturowych rolek po papierze toaletowym utworzyłam kolorowe rurki z różnych materiałów: jedną owinęłam kolorowym miękkim, dosyć śliskim materiałem; kolejną – zieloną wełną, następną – żółtym, puchatym filcem, a do ostatniej przyczepiłam zieloną, twardą tekturę. Tak przygotowane rurki umieściłam na twardej podstawie, którą na końcu okleiłam filcem.

Następnie przygotowałam małe elementy, które dzieci będą miały umieścić we właściwych rurkach: poduszeczki z kolorowego materiału; pomponiki z wełny; kokardki z filcu oraz drobne rurki z tektury.

 

Czas na zabawę!

Pokazujemy dzieciom zabawkę i opisujemy po kolei rurki – nazywamy poszczególne kolory oraz mówimy o materiałach, z których są one wykonane i opowiadamy o tym, jakie są one w dotyku. Na zakończenie wstępnej prezentacji pokazujemy dzieciom, że rurki w środku są puste i trzeba coś do nich dopasować. Rozsypujemy przegotowane wcześniej drobiazgi i opisujemy każdy z nich: papierowe rurki, filcowe kokardki, kolorowe poduszeczki, wełniane pomponiki. Kolejno demonstrujemy, jak prawidłowo należy dopasować poszczególne drobiazgi do odpowiednich rurek. Zaczynamy zabawę! Dzieci z moich grup bardzo cieszyło to, jak poszczególne elementy znikały w rurkach – ta zabawa przysporzyła nam wiele salw śmiechu!

Dodaj komentarz