Wprowadzanie emocji u małych dzieci – cz.1

Dzieci uczą się rozróżniać i nazywać kolory, kształty, owoce, itd. – często jednak zapomina się o tym, że podobnie jest z emocjami, że ich również trzeba się nauczyć. Każda z nich charakteryzuje się określoną mimiką oraz zachowaniami, dźwiękami, które jej towarzyszą. Małym dzieciom staramy się zarysować najbardziej charakterystyczne, widoczne w zachowaniu, w ekspresji twarzy elementy podstawowych emocji, tak aby uczyły się świadomie doświadczać swoich emocji i próbowały dostrzegać je u innych. Jak to zrobić?

Dziś garść pomysłów na ćwiczenia mające na celu poznawanie emocji i sposoby radzenia sobie z nimi u dzieci do drugiego roku życia.

Radość – jak ją rozpoznać?

 

Radość na zdjęciach

Warto pokazywać dzieciom fotografie radosnych, uśmiechniętych maluchów i osób dorosłych. Dobrze, jeśli są to ilustracje zadowolonych ludzi w kontekście sytuacyjnym, który jest bliski dzieciom, np. wręczenie prezentu, czy sytuacja zabawy, itd.. Należy opisać także doznania, jakie towarzyszą takim okolicznościom – „bohaterom fotografii jest dobrze i przyjemnie, spójrzcie jak uśmiechają się dzieci na przedstawionych fotografiach”.

 

Uśmiechnięta Kicia Kocia

„Kicia Kocia” to fenomenalna seria książeczek o przygodach tytułowej bohaterki, jej przyjaciół i rodziny. Jeśli dzieci znają tę postać sprawi im przyjemność zabawa związana właśnie z nią!

Przedstawiamy ilustrację Kici Koci, która się uśmiecha. Następnie wskazujemy  na jej uśmiechnięte usta oraz jej oczy. Kolejno pokazujemy dzieciom przygotowany kontur twarzy Kici Koci oraz osobne elementy oczu i ust bohaterki. Prosimy, aby dzieci ułożyły usta i oczy Kici Koci tak, aby przedstawiały jej uśmiechniętą buzię.

Do tego ćwiczenia wykorzystałam kolorowanki ze strony wydawnictwa Media Rodzina [*klik*]

Pozostałe pliki:
  

Jak wygląda radość?

Do tej zabawy używam kart: Poznaję świat. Emocje! Kapitan Nauka.

Pokazujemy dzieciom ilustracje przedstawiające uśmiechnięte i spokojne osoby – dzieci i dorosłych. Opowiadamy o poszczególnych częściach twarzy, po których można rozpoznać, że ktoś jest radosny. Zachęcamy dzieci do wskazywania na te omówione wcześniej elementy twarzy. Opowiadamy także o sytuacjach, które mogą wywołać u nich radość lub sprawić, że będą czuły się przyjemnie, spokojnie. Zachęcamy dzieci do uśmiechania się.

Dodaj komentarz