Czym skorupka za młodu nasiąknie… Komu nie jest znane to przysłowie?

Dzieci z natury rzeczy skoncentrowane są na sobie i na czynnościach, które przynoszą im przyjemność. Cały świat jest ich i każda zabawka jest „moja”. Egoizm dzieci w okresie od ok. 2 do 5 roku życia jest czymś naturalnym i pozwala na kształtowanie się autonomii dziecka. Nie znaczy to jednak, że należy ulegać dziecku na każdym kroku, a wręcz przeciwnie – należy zachęcać je do zabawy z innymi dziećmi i dzielenia się. Tylko jak? Jak wiadomo, najlepszym sposobem, aby dziecko nauczyło się pożądanych przez nas zachowań jest dawanie mu przykładu – dziecko obserwuje dorosłych, a w szczególności rodziców i istnieje ogromna szansa, że będzie chciało powtarzać ich zachowanie. Zapraszamy dziś do zapoznania się z naszymi propozycjami kilku ćwiczeń dotyczących umiejętności współpracy, które można wykonać w grupie dzieci.

 

Obrazki – dzieci bawią się razem

Pokazujemy dzieciom obrazki na których zilustrowane są sytuacje, kiedy dzieci bawią się razem. Opowiadamy dzieciom o tym, co dzieje się na obrazkach. Wskazujemy , że miło jest, gdy dzielimy się zabawkami z innymi dziećmi. Podkreślamy również, jakie to przyjemne, kiedy dzieci bawią się razem. Wprowadzamy zwroty, których dzieci mogą używać podczas wspólnej zabawy: „czy możemy się razem pobawić?”, „czy mogę się z tobą pobawić?”, „czy podzielisz się ze mną klockami?”, „czy pożyczysz mi swoją zabawkę?”.

 

Nasza wspólna wieża

Pokazujemy dzieciom duże klocki. Mówi o tym, że można się nimi bawić w pojedynkę albo razem z innymi dziećmi. Pokazujemy dzieciom, jak z takich klocków można zbudować wieżę. Następnie rozdajemy po jednym klocku każdemu dziecku. Zapraszamy dzieci do tego, aby po kolei dokładały elementy budowli, aż powstanie wspólnymi siłami stworzona wieża. Gdy zadanie jest wykonane, nie szczędzimy pochwał, jaki piękny efekt dzieci osiągnęły budując wieżę z klocków razem!

 

Sztafeta

Trójka dzieci siedzi w rządku. Przy pierwszym dziecku stawiamy miskę z trzema miękkimi woreczkami. Obok trzeciego dziecka ustawiamy miskę, do której dzieci będą wrzucać woreczki. Zadaniem będzie przełożenie wszystkich woreczków do pustej miseczki. Prezentujemy przebieg ćwiczenia podając pierwszemu dziecku woreczek, ono podaje drugiemu dziecku, które podaje go ostatniemu, siedzącemu  koło pustej miseczki – dziecko wrzuca do niej woreczek. Zapraszamy dzieci do zabawy i głośno dopingujemy! Wskazujemy na to jak miło jest bawić się razem i dążyć do wspólnego celu.

 

Wspólna przeprawa po kamieniach

Na podłodze rozkładamy koła z materiału. Opowiadamy dzieciom, że to taki specjalny mostek z takich jakby kamieni, po którym można przejść, ale bardzo ważne jest to, aby nie dotknąć wykładziny dlatego lepiej będzie to zrobić przy pomocy innego dziecka, które przeprowadzi je trzymając za rękę. Zapraszamy dzieci do przechodzenia, zwracamy uwagę na to, aby  trzymali się za ręce, tak aby nie spaść z „kamieni”.

 

Wspólna budowa

Zapraszamy dzieci do zabawy w Boba Budowniczego! Wspólnie będziemy budować tor przeszkód z megabloków. Pokazujemy dzieciom, w jakie miejsce, wspólnymi siłami mają przenosić poszczególne elementy. Gdy konstrukcja jest już gotowa – wskazujemy dzieciom na to, że wspólne budowanie toru było świetną zabawą i miło było popatrzeć na dzieci, które razem ustawiały mega bloki! Następnie zapraszamy po kolei dzieci do pokonania wspólnie zbudowanego toru przeszkód.

Dodaj komentarz

error: Content is protected !!