Samo słowo empatia jest niełatwe do zrozumienia dla większości dzieci, dlatego wprowadzam ćwiczenia z nią związane raczej w zaawansowanej fazie pracy z grupą. Oczywiście zawsze na początku pytam dzieci, czy wiedzą co to jest, z czym im się kojarzy ten termin, czy znają osoby, które są empatyczne lub czy potrafią podać przykład zachowania empatycznego. Jednak – co lepiej niż zabawa pomoże dzieciom w zrozumieniu tego, czym empatia tak naprawdę jest?
W przybliżeniu dzieciom tego tematu będą pomocne karty z opisami konkretnych sytuacji, których bohaterowie doświadczają trudność/emocji zbliżonych do tych, które na co dzień mogą spotkać dzieci, z którymi pracujemy. Zaletą takich kart jest to, że można je wykorzystać na wiele sposobów.

Jenga

Dziecko, którego kolej przypada losuje jedną kartę i głośno odczytuje opisaną na niej sytuację. Zadaniem dziecka jest odpowiedź na pytanie:
Jakie emocje towarzyszyły bohaterowi odczytanej przez niego sytuacji?
Jeśli odpowiedź jest poprawna (staramy się być przy ocenie obiektywni – zawsze można wykorzystać siłę grupy i dopytać inne dzieci, czy uważają podobnie), dziecko może wyciągnąć jeden z elementów wieży. Kolej na następnego uczestnika!

Więcej ćwiczeń z wykorzystaniem jengi [*tutaj*]

 

Co dwie głowy…

Dzieci dzielimy na pary. Każda para losuje jedną kartę. Dajemy dzieciom kilka minut na zapoznanie się z wylosowaną sytuacją i rozmowę na jej temat. Następnie rozdajemy przygotowane wcześniej kartki z zamieszczonymi na nich pytaniach i prosimy dzieci, aby wspólnie udzieliły na nie odpowiedzi.

 

Kalambury

Zabawa podobna do tradycyjnej gry w kalambury. Z grupy dzieci prosimy ochotnika, który za zadanie ma przedstawić scenkę wylosowaną w karcie – może poprosić kogoś do pomocy. Zadaniem dzieci jest podanie EMOCJI, którą może odczuwać bohater scenki, a nie odgadniecie o jaka sytuacja opisana była na karcie.

 

Pliki do ściągnięcia:

Dodaj komentarz

error: Content is protected !!