Często naszym podopiecznym nie jest łatwo mówić o emocjach – dzieje się tak z wielu przyczyn. Żeby ułatwić dzieciom dostęp do tego tematu często posługujemy się metaforami, zabawami, rysunkami, grami.

Dzisiejsza propozycja kierowana jest do grupy dzieci, które już co nieco o emocjach wiedzą. Gra ma na celu pogłębienie wiedzy dzieci w tej tematyce, zrozumienie emocji, które przeżywają oraz ogląd na to, że każdy w inny sposób przeżywa i wyraża emocje. Co ważne – w grze dążymy do zbudowania czegoś na kształt kopuły, „szałasu”, czegoś podobnego do domku – miejsca, w którym dzieci będą mogły bezpiecznie wyrażać emocje – podczas gry dzieci zbierają paseczki, z których utworzą konstrukcję, na których umieszczone są pojęcia, z których dzieci będą mogły wybrać te, które sprzyjają przeżywaniu i ekspresji swoich uczuć w bezpiecznych, przyjaznych, pełnych akceptacji warunkach. W ten sposób utworzymy miejsce, w którym dzieci swobodnie, ale w adaptacyjny sposób mogą doznawać i okazywać to co czują. Gra kierowana jest do dzieci w wieku ok. 10-15 lat, do max 5 graczy + osoba moderująca.

 

Do gry potrzebne są:

  • plansza składająca się z kolorowych pól odpowiadających kolorami kartom z zadaniami i pola z napisem „start”;
  • kolorowe karty z zadaniami do wykonania;
  • wykorzystaliśmy też 3 kostki Story Cubes;
  • kolorowe paseczki z napisami, z których zbudowane będą „domki”;
  • pionki – wykorzystaliśmy piankowe „emotki”;
  • koła jako podstawy do budowania „domków”;
  • żetony w kolorach odpowiadających kartom z zadaniami;
  • kostka do gry.

 

Grę rozpoczynamy od rozdania kół na podstawy „domków”. Wyjaśniamy, że celem jest zbudowanie na nich „kopuły”, która będzie składała się z różnych pojęć, które sprzyjają bezpiecznemu i swobodnemu wyrażaniu swoich emocji (tutaj odczytujemy dzieciom przygotowane pojęcia). Tłumaczymy, że grę wygrywa dziecko, które pierwsze zbuduje kompletny domek (składający się z 5 wybranych przez dzieci paseczków) – tak więc jest pole start, ale nie ma pola „meta” – pionki przesuwamy „w pętli”, aż do wyłonienia zwycięzcy. Każdy kolor pola oznacza inne zadanie do wykonania:

  • kolor niebieski – tu podane są konkretne emocje – zadaniem dziecka jest opisanie sytuacji, w której może przeżywać takie emocje i pokazanie odpowiedniej miny lub reakcji organizmu;
  • kolor zielony – zadanie polega na tym, aby dziecko opisało co robi, jak reaguje, jak radzi sobie, kiedy przeżywa określone emocje;
  • kolor czerwony – tutaj opisane są konkretne sytuacje – dzieci mają wskazać, jakie uczucia mogą im przy takich okolicznościach towarzyszyć;
  • kolor żółty – to karty z zadaniami, które dotyczą budowania dobrych, przyjaznych relacji w grupie oraz budowania poczucia własnej wartości;
  • kolor biały – zadaniem dzieci jest opowiedzenie historyjki za pomocą obrazków, które zostały wylosowane poprzez rzut kostkami Story Cubes.

 Za poprawne wykonanie zadania dziecko dostaje jeden żeton w odpowiednim kolorze (żetony przyznaje osoba prowadząca). Żeby zdobyć paseczek, należy uzbierać 3 żetony w tym samym kolorze (lub kiedy ogranicza nas czas – po prostu 3 żetony). Paseczki przyklejamy do podstawy na dwóch przeciwległych końcach tak, aby w efekcie utworzyły kopułę. Uczestnicy wybierają swoje pionki i zaczynamy grę! Przyjemnej i owocnej zabawy!

 

Pliki do pobrania:

Dodaj komentarz

error: Content is protected !!