Wstęp do emocji inspirowany bajką

Pamiętam, gdy pewnego dnia na zajęciach z dziećmi oglądaliśmy „Sekrety morza”. Pamiętam jakie wrażenie ten film zrobił na dzieciach i jak dzięki ich reakcjom odkryłam jego nowe znaczenia. W oczach dzieci odbijało się zaciekawienie, ale także zachwyt, a momentami przerażenie. Coś czego jeszcze dzieci same nie potrafiły nazwać, a do czego umożliwiała mi dostęp reakcja ich ciała, mimika w odpowiedzi na wydarzenia przedstawiane w filmie. To niesamowite, jak dzięki bohaterom i symbolom przedstawionym w świecie baśni dzieci poznają świat, uczą się jak radzić sobie ze swoimi emocjami, jak zachować się w trudnych sytuacjach. Oglądanie bajki dostosowanej do wieku dziecka, w której bohaterowie przeżywają konflikt, silne emocje, znajdują się w trudnej sytuacji pozwala na pośrednie doświadczanie wszystkich tych nieprzyjemnych rzeczy w bezpiecznych warunkach. Niewątpliwie ma to wpływ na rozwój wyobraźni, intelektu, a także umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych i świadomości przeżywanych uczuć.

Wspólne oglądanie z dziećmi „Sekretów morza” zainspirowało mnie do skonstruowania na podstawie bajki ćwiczenia, które będzie wstępem do rozmów o emocjach.

W bajce występuje wiedźma Maka, która wszystkie emocje zamknęła w słoikach, aby więcej ich nie doświadczać. Na potrzeby tej opowieści emocje w słoikach przedstawione są jako zjawiska atmosferyczne – dla dzieci to bardzo przystępna metafora, z której skorzystałam odwołując się do filmu.

Zadaniem dzieci jest dopasowanie do słoików „minek”, które według nich obrazują „emocję zamkniętą w słoiku”. Po wykonaniu tej części ćwiczenia, omawiamy z każdym dzieckiem jego pracę, zaznaczając, że tutaj nie ma dobrych i złych odpowiedzi – każda zostanie zaakceptowana. Próbujemy dociec, dlaczego dziecko w ten sposób dopasowało minkę akurat do tego słoika. Staramy się, aby dziecko próbowało nazwać emocje, które symbolicznie są przedstawione w tym ćwiczeniu.

Dodatkowo możemy jeszcze na koniec porozmawiać z dziećmi o emocjach. W tym celu przygotowałam sobie kilka pytań.

 Słoiki Maki

·       Czy dzieci pamiętają wiedźmę Makę z bajki?

·       Dlaczego Maka w słoikach zamykała emocje ludzi?

·       Czy wszystkie emocje zdaniem dzieci przynoszą cierpienie?

·       Jakie emocje są zamknięte w słoikach?

·       Czy wszystkie emocje dla dzieci są przyjemne?

·       Czy warto tak jak to robiła Maka, starać się nie odczuwać emocji?

·       Czy dzieci trzymają emocje ukryte, tak jakby były zamknięte w słoikach?

·       Co można robić, kiedy odczuwa się dane emocje, a czego nie wolno robić?

 

Myślę, że po obejrzeniu razem z dzieckiem bajki zawsze warto ją omówić. Dowiedzieć się od dziecka co dla niego było istotne, jak rozumie przedstawioną historię, czy zachowałoby się tak samo jak bohaterowie, czy postąpiłoby inaczej…? Mam nadzieję, że ten post zachęci do obejrzenia „Sekretów morza” (naprawdę cudna bajka), a także do rozmowy z dziećmi o emocjach!

Pliki do pobrania:

    

Słoiki występują w dwóch wersjach w zależności od grupy wiekowej oraz od ilości emocji, które chcemy dzieciom wprowadzić.

Dodaj komentarz

error: Content is protected !!