Dziś poznawania emocji dla najmłodszych ciąg dalszy!

Dla małych dzieci pojęcie emocji jest bardzo abstrakcyjne. Stąd dzisiaj pomysły na metaforyczne przybliżenie tego zagadnienia dzieciom. Tak jak dorośli doświadczają w ciągu dnia różnych emocji, tak również doświadczają ich dzieci. Warto mówić im o tym w taki sposób, że każdego dnia możemy mieć inną minę. Czasami chcemy się uśmiechać i dużo bawić się, a innym razem nie mamy na to ochoty. Dzisiaj będziemy oglądać różne miny i bawić się w ich naśladowanie!

 

Humor jak pogoda

To pomysł chyba stary jak świat, aby stany emocjonalne porównywać do pogody, a dzieci świetnie takie metafory chwytają!

 

Jesienne humory – dziecięce humory

Pokazujemy dzieciom kolorowe liście, prosimy aby uważnie się im przyjrzały. Opowiadamy, że jesienią spadają one z drzew i są wtedy w takich „wesołych kolorach” jak żółty, pomarańczowy, czerwony. Mówimy również dzieciom, że kiedy one są wesołe, to chce im się śmiać i skakać, i tańczyć – tak jak kolorowe listki, które „tańczą na wietrze”. Jednak drzewa bez liści wyglądają nieco smutno – prowadząca pokazujemy dzieciom ilustrację drzewa bez liści. Opowiadamy dzieciom, że gdy one są smutne, to ich usta układają się w „podkówkę”, że chce im się płakać i do kogoś przytulić. Ćwiczymy z dziećmi na przemian miny wesołe – podrzucając w górę kolorowe listki oraz minę smutną, gdy oglądamy drzewo bez liści.

 

Humor jak pogoda

Pokazujemy dzieciom ilustracje z różnymi zjawiskami pogodowymi. Opowiadamy o nich kolejno przyrównując je do różnych humorów oraz dodatkowo ilustrując adekwatną mimiką, tonem głosu i gestami. Zachęcamy dzieci do tego, aby naśladowały to co ona robi w zależności od pokazywanych im obrazków.

 

Różne sytuacje, różne emocje

Mówimy dzieciom, że to jak się czujemy zależy od tego w jakiej sytuacji się znajdujemy. Pokazujemy dzieciom obrazki, które przedstawiają okoliczności, w których dzieci mogą odczuwać radość, szczęście, złość, smutek. Następnie wskazujemy na cechy charakterystyczne, które towarzyszą odczuwaniu tych emocji, a które możemy zauważyć w czyjejś minie, zachowaniu. Pokazujemy dzieciom także przygotowane minki wyrażające emocje: radości, szczęścia, złości i smutku – omawiamy z dziećmi. Następnie zapraszamy je, aby dopasowały minki wyrażające emocje odpowiednio do sytuacji zobrazowanych na rysunkach.

 

Jak wygląda zadowolona (…) buzia?

Pokazujemy dzieciom kontury twarzy dziewczynki i chłopca. Następnie zwracamy uwagę dzieci na przygotowane cztery charakterystyczne wyrazy twarzy (obrazujące radość, szczęście, złość i smutek). Zabawa polega na tym, aby dzieci kolejno układały: smutną dziewczynkę, wesołego chłopca; itd..

Dodaj komentarz

error: Content is protected !!