Często zdarza nam się pracować z naszymi podopiecznymi zarówno nad konstruktywnymi sposobami wyrażania złości, oraz nad rozumieniem czym jest agresja a czym sama emocja złości. Gdy jesteśmy po tym etapie pracy, odnośnie rozumienia złość vs agresja, często wprowadzamy psychoedukację w zakresie rozumienia jak dochodzi do wybuchy agresji oraz wykorzystującą dotychczasową wiedzę dziecka odnośnie sposobów radzenia sobie z trudną emocją, jaką jest złość. Jak to robimy? Na podstawie wulkanu (jako reprezentacji narastającej złości) oraz sygnalizacji świetlnej (jako momentów, które mogą zatrzymać narastanie złości). A oto nasz schemat:

Poniżej przedstawiamy też w połowie uzupełniony schemat:

Z dzieciakami zazwyczaj na początku rozmawiamy o tym, jak się czują, gdy są szczęśliwe, jak się nic nie dzieje. Wychodzimy z punktu widzenia, że zdarza się w naszym życiu moment kiedy czujemy spokój/radość/odprężenie (co też tłumaczymy jako zielone światło w naszej sygnalizacji). Zawsze warto na początku spytać dziecko, czy widziało kiedyś sygnalizację świetlną oraz jakie tam się zawierają kolory. W naszej sygnalizacji mamy zielony, żółty, pomarańczowy (jako ostrzegawczy) i czerwony. Analizując po kolei wulkan, dziecko ma szansę zamalowywać poszczególne światła. Później zaczynamy narrację, o tym, że czasami pojawia się coś, co nas zaczyna irytować (tu można dopytać dziecko, o przykład sytuacji, gdy się irytuje). Następnie opowiadamy o tym, że w tym momencie może nastąpić Pierwszy STOP, czyli taki moment, kiedy możemy po raz pierwszy zastosować jeden ze znanych sposobów na poradzenie sobie ze złością (punkt A na schemacie). Jednak czasami nie udaje nam się zastosować jakiejś metody/lub też okazuje się ona nieskuteczne i pojawia się gniew i złość. Tu pojawia nam się do zarysowania pomarańczowe światło, oraz Drugi moment na STOP (punkt B na schemacie). Gdy nam jednak nie uda się opanować tych emocji, może pojawić się silny gniew, który jeszcze kontrolujemy (czerwone światło na sygnalizacji świetlnej). Tutaj również możemy zastosować jeden ze znanych nam sposobów na poradzenie sobie ze złością (punkt C na schemacie). W sytuacji, gdy nie uda nam się w porę zahamować silnej złości, może nastąpić wybuch – erupcja wulkanu – atak agresji, co reprezentują wyskakujące z wulkanu, gdzie w punktach D, E, F i G wpisujemy zachowania, które możemy nazwać agresją, czyli np. bicie/krzyk/popychanie, etc.

Sam wulkan ma zapewnić naszym dzieciom po pierwsze wiedzę, a po drugie pewną sprawczość nad tym, by kontrolować wybuchy złości pod postacią agresji. Zdarza się, że dzieci nie wierzą, że są w stanie to osiągnąć, lub też, że są w stanie skontrolować swoje zachowanie.

 

Schemat wulkanu nam się bardzo dobrze sprawdza w pracy, dzieci bardzo fajnie wchodzą i się angażują w pracę nad wulkanem, oraz przynosi wiele korzyści, głównie oddając dziecku sprawczość nad swoim zachowaniem. Sprawdźcie i wy, czy u was nasz wulkan się sprawdzi. Powodzenia!

Dodaj komentarz

error: Content is protected !!